Słowo wstępne :
Początki
współczesnych szkół AIKI JUJUTSU (aikido, aikibudo, hakko, yoseykan)
sięgają historycznych korzeni
dzisiejszej szkoły DAITO-RYU AIKI JUJUTSU, która w swej starej
nazwie AIKI-JU-YO-HO używała pojęcia
AIKI.
|
Sztuki walki sa prawdopodobnie tak stare jak ludzkosc. Od
momentu, kiedy nasz praprzodek wszedł w konflikt z kims ze swego otoczenie ( a
można się domyslać, że nastąpiło to błyskawicznie ), zaczał
pracować nad technikami pozwalajacymi mu uzyskać przewagę w walce. Rozwojowi
technik walki sprzyjały ciagłe wojny i konflikty, którym od zawsze z takim
entuzjazmem oddawała się rasa ludzka. Wraz z rozwojem cywilizacji, sztuki walki
nabierały rangi usystematyzowanych i coraz bardziej skutecznych systemów. Slady
ich istnienia pojawiaja się w zachowanych dziełach sztuki wczesnego rozdziału
rozwoju ludzkosci, oraz w podaniach i legendach, które od zawsze towarzyszyły
ludzkosci. Przyjmuje się, że systemy walki wręcz szczególnie podatny grunt
odnalazły na terenach dzisiejszych Chin ( swiadectwa sprzed 3500
lat p.n.e. ), oraz w dolinie Indusu i wyżyny Irańskiej
( plemiona Arian ), gdzie rozwinęła się siwacka joga dynamiczna.
Joga dynamiczna rozprzestrzeniła się ok. roku 2500 p.n.e., docierajac do Chin ( i wywierajac
znaczny wpływ na rozwijane tam systemy ), a także do Grecji ( zapasy klasyczne ) i
Egiptu. Dotarła
więc tam, gdzie w tym okresie rozkwitała cywilizacja, a co za tym idzie
konflikty zbrojne. Jest rzecza naturalna, że z racji odległosci i bliskosci
kulturowej, sztuki walki przenikały z Chin do Japonii. Najstarsze doniesienia o
walce wręcz wspominaja styl Chikura Kurabe. Istnieje też doniesienie, o stylu plebejskim Takemina Kata-no-Kami i boskim Takemikuzuchi-no-Kami. Jedna z najstarszych kronik Japonii,
Nihon Sho-Ki
wspomina o stylu Sumai ( słowo oznacza walkę, zmaganie ) już w roku 23 p.n.e.. Jest tam też historia
niejakiego Nomi no Sukune,
z prowincji Izumo, który pokonał Tajima
no Kehaya na plaży w Shimane
łamiac mu żebra bocznym kopnięciem, powalając na ziemię, przydeptując, łamiac
miednicę i w efekcie zabijajac. Swiadkiem zdarzenia miał jakoby być cesarz Suinin. Znane style z tego okresu nazywały się Tegoi, Sumai i Kumi-uchi. Na kształt późniejszego jujutsu wpłynał
prawdopodobnie styl Yawara, polegajacy na
wykręcaniu stawów i unieruchomieniach kończyn. Jednak przełom w rozwoju
japońskich sztuk walki nastapił prawdopodobnie w IV wieku n.e., gdy syn trybuna prowincji Kyoto, Akayama udał się do Chin i przez 32 lata przemierzał
je poznajac i zgłębiajac tamtejsze systemy walki i medytacji.
|
Sztuki walki odtad
rozwijały się na terenie Japonii, nabierajac charakteru systemów elitarnych,
ćwiczonych w rodzinach szlacheckich i utrzymywanych w tajemnicy przed obcymi (
co podnosiło skuteczność w jakże częstych w owym czasie starciach
).
System bojowy Daito-ryu
Aikijujutsu ( ) narodził się około roku 1000, dla
celów wojskowych. Od samego początku charakteryzował się urozmaiconymi
dyscyplinami, których uczono starożytnych Japońskich wojowników przynależnych
do klanu. Jedna z tych dyscyplin, taijutsu
( jako taijutsu okresla się systemy walki wręcz bez użycia broni ), zawierała innowacyjne i oryginalne techniki znane
jako Aiki. W oryginale, szkoła Daito była znana pod imieniem Aiki-in-yo-ho.
Aiki no jutsu ( techniki używające aiki )
maja szczególne podejscie do agresji. Zamiast używać siły do odparcia siły, lub
ustępować napierającej sile ( koncepcje ju i yawara ) stosujac
aiki, wojownik łaczy swoja energię życiowa z energia przeciwnika i staje
się z nim jednościa. Aspekt techniczny jest jednakowoż zbyt rozległy, by można
go skrócić w krótkim rysie historycznym sztuki i wymaga osobnego
przestudiowania i dogłębnej analizy.
|
Taijutsu szkoły Aiki-in-yo-ho
uległo dwóm głównym płaszczyznom rozwoju, nim rozwinęło się i dotarło do
szerszych odbiorców jako Daito-ryu
Aikijujutsu. Płaszczyzny te to filozofia Aiki ( )(
Aiki no jutsu ) i filozofia jujutsu (
). Techniki Aiki stały się tak wyróżniajca i
efektywna charakterystyka szkoły, że wieki później ( w ciągu ostatnich 50 lat ) stały się podstawami innych szacownych szkół ( Aikido,
żeby wymienić najbardziej znaną a także Hapkido, Hakko-ryu,
Shorinji kenpo i Yoseikan budo ). Była to scisła i kompletna
integracja wymienionych filozofii, która doprowadziła do niezwykłej
efektywnosci i zdolnosci przystosowawczych sztuki. Aiki no jutsu zespoliło się z innymi technikami jujutsu,
takimi jak atemi, shime,
kansetzu, kyushu, nage.
Od samego poczatku Szkoła kształciła we wszystkich
dyscyplinach, będacych niezbędnymi i zasadniczymi dla żołnierza: łucznictwo,
miecz, włócznia, halabarda, jazda konna, pływanie, walka bezposrednia i wiele
innych. Technik uczono w zależności od tego, komu miały być potrzebne: piechocie ( ashigaru ), niższym ranga bushi
( samuraje ), konnym bushi, kapitanom i dowódcom.
Najwyżsi ranga byli dodatkowo szkoleni w dziedzinie strategii militarnych,
kaligrafii, poezji, dziełach klasycznych i etykiety zachowania w pałacu daymio ( najwyższy po cesarzu tytuł szlachecki
) - . Wszyscy bushi zaczynali szkolenie bardzo
wczesnie, często już jako dziesięciolatkowie.
Wkraczali do dojo, by do końca swych dni doskonalić
techniki majace zastosowanie w walce. Bushi wpajano
jedna nadrzędna wartość i jedno prawo: prawo feudalnego Japońskiego wojownika bushido.
|
Geneza tej sztuki walki i jej ewolucja zaczyna się w czasach
feudalnych. Kształtuje ja w naszej wyobraźni literatura, legendy i fakty
historyczne, tworzace żywy obraz Japońskiego wojownika, dumnego i
nieustraszonego. Klan Takeda, odwieczny strażnik sekretów Daito-ryu, wyrył swe imię wielkimi literami we wszystkich
znaczniejszych wydarzeniach historii militarnej Japonii, do tego stopnia, że
często okresy historyczne kraju sa wyznaczane wydarzeniami, w których klan brał
udział. Miecz szkoły Daito wycinał swa drogę w historii niewzruszony czasem,
rewolucjami, wojnami, niepokojami społecznymi i pojedynkami aż po swit
trzeciego milenium. Od roku 1087, kiedy powstała, była zawsze pod piecza
członka rodziny Takeda, aż do roku 1992, kiedy ostatni soke
( Takeda Tokimune ) zmarł nie zostawiwszy potomka. Sięgnijmy więc do korzeni Szkoły i klanu Takeda.
Podwaliny Dayto-ryu stworzył prawdopodobnie Teijun ( Sadasumim ) szósty syn
cesarza Seiwa. Rodzinie Minamoto przekazał go natomiast syn
księcia, Tsunamoto. Ustne podania mówia, że to
Shinra Saburo Yoshimitsu Minamoto ( 1057-1127 ), trzeci syn Minamoto Yoriyoshi, w piatym pokoleniu potomek
Cesarza Japonii Fujiwara Seiwa ( członka dynastii Minamoto
) stworzył system z wiedzy przekazanej rodzinie przez Tsunamoto
( oraz ponoć w oparciu o Tegoi, rdzenna
sztukę walki bez broni, z której jakoby wywodza się również zapasy Sumo ).
Techniki te przekazywane były w największym sekrecie tylko członkom rodziny. Ci
z kolei przekazywali to, co niezbędne żołnierzom klanu. Tradycja ta szanowana
była aż do poczatków wieku XX.
Historycy dziela historię Japonii na ery i okresy. Po
ufundowaniu pierwszej stałej stolicy kraju Nara,
wyróżniamy okresy:
Nara ( 710-794 ); Heian ( do roku 1195 ) który charakteryzował się wzrostem potęgi
dworu cesarskiego; Kamakura ( do 1333
), kiedy nastapił okres militarnych rzadów Shogunatu
( okres ten zwany jest też Minamoto, od
nazwiska pierwszego w historii Shoguna); Ashikaga ( do 1392 ); Muromachi
( do 1572 ); Momoyama ( do 1603,
choć niektóre źródła mówia o 1615 ). Trzy ostatnie okresy to czas bezustannej
walki o władzę. Następnie nadszedł okres Edo
( do 1867 ), nazywany też Pax
Tokugawa. Upadek Shogunatu
i restauracja władzy cesarskiej i potęgi dworu prowadzi do okresu Meiji ( do 1912 ). W
tym okresie w Japonii rozpoczyna się rewolucja kulturalno przemysłowa, wiodaca
nas w czasy obecne.
Na kartach historii Japonii nazwisko Takeda pojawia się wraz
z dokonaniami członków tego rodu, jako doskonały przykład stanowczego i
nieustraszonego charakteru ówczesnych bushi. Bitwy i
epizody z życia rodu sa mocno splecione z militarnymi i politycznymi
wydarzeniami w kraju. Przyjrzyjmy się krótkiemu opisowi niektórych epizodów z
historii, powiazanych z klanem Takeda.
|
Klan Minamoto był jednym z
najznakomitszych rodów w feudalnej
Japonii, a Ksiaże Minamoto Yoriyoshi, namiestnik prowincji Chinjufu
został wyznaczony przez Cesarza do stłumienia rebelii klanu Abe
z Mutsu, który w owym czasie dażył do uzyskania
autonomii. Wydarzenia te nazywamy Pierwsza wojna Dziewięcioletnia, która co
ciekawe, zakończyła się po 11 latach ( 1051-1062 ). Abe Sadatou został ostatecznie
pokonany, przez Yoshiie Minamoto
w bitwie pod Kuriyagawa ( inne źródła podaja, że pod Yakata Koromogowa ) a jego sztandar załopotał nad zamkiem Sadatou,
Kanazawa. Później synowie Minamoto
Yoriyoshi walczyli na wezwanie Cesarza w tzw.
Późniejszej Wojnie Trzyletniej (
1083-1087 ), przeciwko klanowi Kiyohara. Minamoto Yoshiie został prawie pokonany, gdy Yoshimitsu, jego brat połaczył z nim swe siły i razem odniesli
zwycięstwo. Opis wymienionej wojny znajduje się w zachowanej Mutsu Waki (
Historii Mutsu napisanej w 1062 r.
), która przytacza opowiesć, jakoby Yoshimitsu
został ostrzeżony przez przelatujące stado gęsi, dzięki czemu jego oddziały
uniknęły zasadzki i odniosły zwycięstwo. Bracia słynęli tak z umiejętności
bojowych, jak z okrucieństwa i zostawili po sobie złowrogie wspomnienie, lecz
trzeba wiedzieć, że ich bezwzględne i okrutne metody szły w parze z iscie
renesansowymi zainteresowaniami ( Yoshimitsu
interesował się astronomia, medycyna, geologia ). Przeprowadzali sekcje na
zwłokach pokonanych wrogów by analizować strukturę stawów, mięsni, nerwów i
kosci. Wiedzę tę wykorzystywali do wzbogacania rodzinnego systemu walki wręcz,
którego mistrzem był Yoshimitsu ( skutecznym do tego
stopnia, że jemu współczesni podejrzewali go o kontakty z mocami nadprzyrodzonymi ). Warto zauważyć, że w kulturze
europejskiej, która w owym czasie traktowała ciało zmarłego jako tabu, za
podobne praktyki trafiało się na stos. Nauka kultury europejskiej oficjalnie
zainteresowała się anatomia wieki później, w dobie renesansu ( XIV w. ). Minamoto Yoshiie
jest jedna z najbardziej znanych postaci historycznych Japonii. W swoim czasie
zyskał ogromna sławę a jego umiejętnosci jako wojownika są legendarne. Do dzis
dzień przetrwały dwa systemy łucznictwa konnego traktujace go jako swojego
twórcę - Takeda-ryu i Ogasawara-ryu. Po swoich
dokonaniach w wojnie 1051-1062 ( możliwe, że po bitwie pod Kawasaki
przeciw Sadatou Abe ) zyskał przydomek Hachimantaro
( Pierworodny Boga Wojny ). Yoshimitsu był panem
na zamku Daito ( od nazwy którego pochodzi nazwa sztuki walki ), lecz
jego syn, Minamoto Yoshikiyo,
wraz z końcem wojny opuscił ziemię ojca i w roku 1087 objał prowincję Kai ( niedaleko dzisiejszego Tokyo). Tam przyjał imię Takeda Yoshikiyo, dajac poczatek gałęzi klanu
|
Minamoto zwanej Kai
genji Takeda ( okres Heian 794-1195 ). Yoshikiyo w uznaniu zasług swego ojca w roku 1088, został
mianowany dziedzicznym księciem przez Cesarza z koncesją do posiadania ziem,
zbierania podatków i powoływania armii.
Wersja ta jest oficjalnie przyjęta, choć niektórzy historycy
kwestionuja pochodzenie klanu od roku 1087, twierdzac, że żadne dowody nie sa
dziś osiągalne. Należy jednak pamiętać, że niezależna literatura mówi o
dokonaniach klanu Minamoto a także o decyzji Yoshikiyo o przeprowadzce do prowincji Kai.
Co więcej, inne dokumenty wspominaja, że ( co prawda nie nazwany ) sławny syn
magnata został w owym czasie mianowany księciem w uznaniu pomocy, jakiej jego
ojciec udzielił Cesarzowi. Kolejne niezależne źródła
zgadzaja się, że ród tegoż księcia należał do najstarszych i najznamienitszych,
choć także nie wymieniają jego nazwy. Wreszcie warto wspomnieć, że tacy
członkowie klanu Minamoto jak Yoshokyio,
jego ojciec Yoshimitsu, jego wuj Yoshiie
i dziad Yoriyoshi, to
postacie przewijajace się w różnych źródłach literackich z okresu Heian, przywołujacych te same bitwy i wydarzenia. Podstawy
nie sa pewne, niemniej jednak nie sposób obalić logiki tego toku myslenia. Tak więc przedstawione tu drzewo genealogiczne, jest
jak najbardziej prawdopodobne.
Po bitwie o zamek Kanazawa 14
listopada 1087 roku, w historii Japonii nazwisko Takeda pojawia się na tyle
często, że spisanie choćby w ogólnikach historii rodu zajęłoby tomy. W 1192 r. Minamoto Yoritomo został
mianowany przez cesarza pierwszym Shogunem, rozpoczynajac
okres Kamakura ( zwany też okresem Minamoto ). Rozpoczał
się czas bakufu, rzadów z namiotu, czas
osłabienia władzy cesarskiej na rzecz militarnej dominacji Shogunów.
Kolejna postacia, której pominąć nie sposób to sławny daymio Takeda Shingen (1570-1572
). Walczył on pod wodza shoguna Ashikaga ( m.in. przeciwko Kenshin Uesugi, daymio Echigo, z którym toczył
bitwy aż pięciokrotnie: Kawanakajima 1554,
1555,
1557,
1561, 1564) i nie został nigdy pokonany, aż do zdradzieckiego i niestety zakończonego
powodzeniem zamachu na życie. Wraz z jego smiercia, historycy zamykaja okres Muromachi, gdyż był to kres potęgi shoguna
Ashikaga i poczatek dominacji shoguna
Iyeasu Tokugawy. Takeda
Shingen pozostawił ogromny majatek i niestety
wielka zawisć ze strony sasiadujacych daymio. Po jego
smierci połaczyli oni swe siły i doprowadzili do upadku jego potęgi. Następca
Takedy Shingena
|
został Takeda Katsuyori. Wielkim wydarzeniem w historii Japonii była bitwa Nagashino no Kassen 21 maja 1575 ( okres Momoyama,
1572-1603 ). Mówi się, że w bitwie tej największa klęskę poniósł kodeks bushido. Po raz pierwszy w dziejach został on naruszony,
gdy połaczone armie Ody Nobunagi i Ieasu Tokugawy, choć po
wielokroć liczniejsze, użyły broni palnej przeciwko piętnastotysięcznej armii
ciężkiej kawalerii, dumy klanu Takeda. Nastapiła straszliwa rzeź i całkowita
zagłada dotychczas niezwyciężonej armii. Na polu bitwy poległo ponad 10.000 żołnierzy armii Takedy. Oto opis tych wydarzeń:
Latem 1575 Takeda Katsuyori
poprowadził swa armię w liczbie ok. 14 tys. ( w tym 12 tys. ciężkiej kawalerii,
dumy klanu, dotychczas niezwyciężonej i siejacej zrozumiały postrach wsród wrogów ) w głab terytorium klanu Tokugawy.
Jego pierwszym celem był zamek Nagashino, ważne
lokalne umocnienie. Obrońcom zamku udało się odeprzeć pierwsze uderzenie armii
Takedy. Z oblężenia umknął niejaki Torii Sune, który zaalarmował Tokugawę
Ieyasu o najeździe sił wroga i ciężkim położeniu
załogi Nagashino. Tokugawa Ieyasu dysponował armia w liczbie 30 tys., lecz uznał (
mimo tak znacznej przewagi liczebnej, co świadczy o opinii, jaką cieszyła się
armia Katsuyori ), że sam nie będzie w stanie skutecznie powstrzymać sił Takedy.
Zwrócił się o pomoc do swego sojusznika, Ody Nobunagi,
który dysponował ok. 8 tys. zbrojnych, których siła polegała głównie na
posiadaniu rzadko stosowanej wtedy broni palnej ( arkebuzy ).
Połaczone armie wyruszyły w kierunku Nagashino.
W tym czasie zamek został zdobyty, a do jego obsadzenia Takeda Katsuyori pozostawił ok. 2 tys.
ludzi. Żołnierze Tokugawy i Nobunagi
nie zaatakowali, lecz umocnili swe pozycje zagradzajac drogę najeźdźcom.
Wiedzac, że główna siła armii Takeda jest konnica, zajęli pozycje w niewygodnym
do manewrów kawalerii terenie, dodatkowo wzmocnili je palisadami. Wojska Katsuyori były zmęczone po szturmie, a ich pozycja
całkowicie nie sprzyjała do ataku. Generałowie radzili, aby wycofać się na
dogodniejszy teren i wykorzystać pozycje w zajętym zamku. Nie wiadomo, co wobec
takiej sytuacji skłoniło Takedę Katsuyori do wydania
rozkazu ataku. Duma, nadmierna ufność w legendę, jaka otaczała jego armię?
Skutki tej decyzji okazały się tragiczne. Z 12 tys., które wyszły w pole,
zginęło 10 tys., reszta wraz z pozostałymi w zamku Nagashino,
zmuszona była do odwrotu. Wojska Nobunagi wycofały
się, a Tokugawa Ieyasu
podażył za uciekajacymi w głab terytorium Takedy. Klęska pod Nagashino stanowiła kres potęgi Takedy, zas Tokugawie Iyeasu otworzyła drogę
do objęcia rzadów w kraju. Takeda Katsuyori nie mogac
pogodzić się z klęska popełnił wraz z dworem i rodzina rytualne samobójstwo
seppuku. Klan Takeda miał już nigdy nie odzyskać dawnej potęgi. Na podstawie
tych wydarzeń Akira Kurosawa,
wybitny reżyser japoński nakręcił film p.t. Kagemusha
( Cień wojownika. ). Notabene watki z życia klanu
Takedy pojawiały się także w innych dziełach mistrza. Postać Takedy Shingena pojawiła się natomiast w znanym w Polsce serialu Shogun z Richardem Chamberlainem w roli głównej. Pokazany był tam obyczaj
gotowania żywcem przestępców, który Takeda Shingen
wymyślił i z
|
upodobaniem stosował. Co ciekawe, nawet ówczesnym
wydało się to tak okrutne, że pogromca Takedy Katsuyori,
Tokugawa Ieyasu po objęciu
władzy, kazał owe kotły zniszczyć. Innym obrazem o
tych czasach rodu Takedy jest film Między niebem a ziemią.
Takeda Shingen nim odszedł,
przewidział późniejsze wydarzenia. Analizując sytuację, obawiał się upadku
dynastii Ashikaga, wobec narastajacego niebezpieczeństwa
ze strony rosnacej potęgi Tokugawy. W obawie o
przyszłosć klanu nakazał swojemu bratankowi Takedzie Kunigitsu
przeprowadzić się do prowincji Aizu, gdzie panował daymio Moriuji Ashina, lojalny wobec shoguna Ashikaga. Daymio Moriuji Ashina w gescie szacunku
dla starego przyjaciela oddał Konigutsu częsć swoich
włosci, jako że ten był ostatnim z rodu. Gest ten pozwolił przekazać tradycję
rodu jak i praktykowanego przez nich systemu bojowego.
Członkowie klanu Takeda ograniczyli nauczanie Dayto-ryu wyłacznie dla seniorów klanu Aizu,
jako dowód wdzięcznosci za uzyskana pomoc. Z każdym dniem umacniała się
zażyłosć pomiędzy klanami, co w końcu doprowadziło do wyodrębnienia się nowej
gałęzi klanu Aizu-Takeda.
W roku 1600, pod Sekigahara, Ieyasu Tokugawa pokonał Toyotomi Hideyoshi w największej
bitwie w historii Japonii ( 160 tys. walczących ). Dało
to poczatek okresowi Edo, zwanemu też okresem Tokugawa. Nastało 250 lat względnego spokoju, Pax Tokugawa , spokoju narzuconego przez nowego Shoguna.
Jednym z pierwszych edyktów jego bakufu było
pojednanie z pokonanymi klanami i stworzenie sztywnej struktury socjalnej,
która stała się charakterystyczna dla tego okresu. Niedługo potem narzucono
surowe reguły, które doprowadziły do izolacji kraju od reszty swiata ( w 1614
edyktem bokufu wygnano z kraju
wygnano z Japonii Hiszpanów, w 1637 zabroniono
Japończykom opuszczania kraju itd. ). Tymczasem dla klanu Takeda nastaje czas
rehabilitacji. W 1664 zezwala im się nauczać zarówno kompletnego systemu walki
jak i zasad strategii. Wtedy to na terytorium Mutsu,
pojawiaja się doniesienia o Nishinkan dojo, gdzie wtajemniczano bushi
w sekretne tajniki sztuki. Aura mitu, która okryła dojo
zaczynała nabierać blasku. Istnieja dokumenty, swiadczace, że w 1674 szkoła z Nishinkan dojo rozszerzyła swą
działalność do licznych dojo, w których uczono bushi z klanu Aizu. Między
innymi: 5 szkół miecza i 2 jujutsu ( w tym znane Mizu-no-Shinto-ryu
i Shinmyo-ryu ) oraz rzesza pomniejszych dojo
ćwiczacych bushi klanu Aizu:
22 szkoły miecza ( kenjutsu ), 16 szkół jujutsu, 16 szkół walki bronia palna,
14 szkół wyciagania miecza ( iaijutsu i battojutsu ), 7 szkół łucznictwa ( kyujutsu
), 4 szkoły włóczni i halabardy ( sojutsu i naginatajutsu ). Dwie z tych szkół uczyły tylko wysoko
postawionych członków klanu Aizu.
|
Nikt nie miał do nich
dostępu, gdyż przekazywano tam tajniki niedostępne dla ogółu. Stanowiły one
dumę klanu Aizu, a były to Oshiki
uchi ( czyli Daito-ryu Aikijujutsu ) i Misoguchi-ha-itto-ryu kenjutsu. Ukoronowaniem
była prosba Shoguna o wyszkolenie jego ochrony
osobistej. Był to największy z zaszczytów i swiadectwo jakości i skuteczności,
jakby nie było, jednego z wielu znanych stylów. Po raz kolejny klan Takeda
stał się głównym ekspertem w dziedzinie wojskowości i co za tym idzie ich
usługi stały się bardzo pożadane w całym kraju. Pamiętajmy jednak, że nastał
czas pokoju, czas, w którym umiejętności bojowe powoli schodziły na boczny tor.
Spartański styl życia żołnierzy powoli ustępował miejsca luksusom życia cywili.
Epoka Edo to schyłek ery samurajów, to czas
wojowników bez wojny i utraty przeznaczenia klasy bushi.
Najlepsza ilustracja tego okresu jest legenda o 47 roninach
( ronin samuraj bez pana ), samurajach,
którzy po utracie swego pana wbrew nakazom nowego prawa, postanowili pomscić
jego smierć nawet za cenę własnego życia ( po dokonaniu zemsty dokonali
zbiorowego seppuku ). Duma, honor i lojalność ponad wszystko. Historia ta
ilustruje sytuację, w jakiej znaleźli się bushi,
wojownicy bez wojny, kasta bez swego miejsca w społeczeństwie.
Absurdalne przepisy izolacyjne bokufu
doprowadziły do odrodzenia idei przywrócenia imperium. Klany z zachodniej
części Japonii, Satsuma i Choshu
postanowiły wesprzeć dynastię Meiji na drodze do
odzyskania władzy, za cenę otrzymania przywilejów i majatku. Klan Takeda
pozostaje wierny shogunowi. Ważnym centrum klanu jest
w tym okresie miasto Aizu-Wakamatsu, słynne z
potężnie ufortyfikowanego zamku Tsurugaju. Z miejscem
tym związane jest jedno z ważniejszych wydarzeń historii klanu w tym okresie,
ale o tym nieco później. Izolacja kraju doprowadza do kryzysu gospodarczego,
maja miejsce wydarzenia do tej pory w historii kraju niebywałe. W 1738 r. 84
tys. chłopów z prowincji Iwaki protestuje przeciwko
morderczym podatkom, w 1754 r. protestujacych w prowincji Kyushu
jest już 168 tys.. W latach 1782-1787 klęska głodu powoduje smierć 1.5 mln ludzi. Postawa bokufu jest nadal nieugięta, w 1825 r. rozkazuja strzelać
do wszelkich statków zbliżajacych się do brzegów kraju. Rozkaz ten pozostaje w
mocy do 1842 r.. W lipcu 1853 amerykańskie okręty wpłynęły na wody zatoki Uraga, ich dowódca komandor M.Perry zażadał
w imieniu Stanów Zjednoczonych nawiazania stosunków handlowych. Japonia
ustapiła obawiając się interwencji zbrojnej. 29 Lipca 1858 r. Bakufu podpisuje umowy handlowe z USA. Wkrótce podobne
podpisuja Wielka Brytania, Holandia, Francja, Rosja i Portugalia. Liberalizacja
stosunków z z zagranica doprowadziła do wzrostu napięć wewnątrz kraju.
Przeciwnicy rządów shogunów, wspomagani przez kraje
europejskie i USA, domagaja się restauracji władzy cesarskiej. W styczniu
1868 pro cesarscy powstańcy zdobyli pałac w Edo,
zmuszajac do zrzeczenia się rzadów ostatniego shoguna
- Yoshinobu Tokugawę. Rok
ten kończy epokę Edo. Warto tu zauważyć, że w 1860
r., w Aizu, urodził się Sokaku
Takeda. Niespokojne czasy udało mu się przeczekać dzięki
zapobiegliwosci ojca, Takedy Sokichi. Rodzina
Takedy brała czynny udział w wojnie ze zwolennikami cesarza, dochowujac
wierności shogunowi i tradycji.
|
W 1868 roku miało miejsce wydarzenie, które na
zawsze odcisnęło się na historii klanu. Wydarzenie swiadczace o wielkim
poszanowaniu dla tradycji, jakie uczniowie szkoły Oshiki
uchi mieli wpojone w procesie edukacji. Otóż dwie drużyny: Byakkottai ( białe tygrysy-chłopcy ) i
Joshigun ( dziewczęta ) w wieku 15-17 lat brały
udział w wojnie pod komenda shoguna. Na wieść o
oblężeniu wspomnianego już zamku Tsurugaju otrzymali
pozwolenie udania się na pomoc oblężonym. Kiedy znaleźli się na rogatkach
miasta, zobaczyli unoszące się nad zamkiem dymy. Zrozpaczeni,
doszli do wniosku, że zamek padł, a ich zwierzchnicy i nauczyciele polegli. Jak
47 roninów z legendy, młodzież wybrała smierć w
rytualnym seppuku, niż dalsze życie wbrew ideałom. Przy
bramach miasta do dziś znajduje się tablica upamiętniajaca bohaterskiego ducha
młodych bushi. Ironia losu sprawiła, że zamek padł
dopiero w cztery tygodnie po tym wydarzeniu! Kiedy najeźdźcy przekroczyli wrota
zamku, nie znaleźli nikogo żywego. Niezdolni do
dalszej walki członkowie klanu Takeda popełnili rytualne samobójstwo, by nie
oddać się w ręce wroga. W komnatach zamku znaleziono 21 zwłok kobiet i dzieci,
które postanowiły podzielić los ostatnich z obrońców. Te krwawe wydarzenia dały
poczatek okresowi Meiji ( 1868 1912 ), okresowi otwarcia na swiat i
rewolucji socjalnej i kulturalnej. W 1871 r. edyktem cesarskim posiadłosci daymio zostaja zniesione, a stare prowincje zastępuje się
prefekturami. Noszenie miecza przestaje być obowiązkiem. W 1876 r. noszenie
miecza, odwieczna tradycja bushi, staje się
nielegalna. Następuje kres ery samurajów.
Młody Takeda
Sokaku studiuje Oshiki uchi.
Dojrzewa w atmosferze dyscypliny i poszanowania dla czasów minionych i
przodków. Jego mistrzami są członkowie rodziny i Tanomo Saigo ( 1830-1905 ), ostatni
zarzadca Aizu. Uczy się też sztuki walki mieczem,
włócznia, halabarda. Staje się takim mistrzem, że, pomimo iż nosił publicznie
tradycyjne dwa miecze, nigdy nikt nie odważył się go rozbroić. Istnieje wiele
opowieści i legend dotyczących jego młodości, oto jedna z najbardziej znanych:
Młody mistrz zostaje
wysmiany z powodu noszenie tradycyjnego stroju przez 50 robotników
wykładajacych ulice kostka brukowa w dystrykcie Osaka.
Takeda zabił 7 ( lub 9 jak twierdzą inni ) z nich a
wielu uczynił kalekami. Doprowadzony na policję został zwolniony, a jego uczynek
uznano za samoobronę. Niepodważalnym faktem jest, że w młodości przyszły mistrz
stoczył bardzo wiele walk zarówno ulicznych jak i z mistrzami innych stylów, a
mimo skromnej postury ( ok. 152 cm ) nigdy nie został
pokonany.
Takeda Sokaku był
powszechnie krytykowany za swój nieznośny charakter, arogancję i
nieprzystosowanie do nowych czasów. Aby zrozumieć tego człowieka, trzeba
wiedzieć, że wychowany przez wojowników z klanu Takeda, nigdy nie zaakceptował
nowych czasów. Do końca swych dni pozostał dumnym bushi,
być może ostatnim prawdziwym samurajem. To Takeda Sokaku wzbogacił Oshiki uchi o własne elementy i nadał stylowi
jego obecną nazwę, by oddać hołd pamięci przodków. Nazwa brzmi Daito-ryu Aikijujutsu ().
Słowo Daito (
)
pochodzi od nazwy zamku księcia Shinra Saburo Yoshimitsu Minamoto, ryu (
)
oznacza szkołę, aiki (
)
czerpie z tradycyjnej nazwy stylu Aiki-in-yo-ho ,
|
Jujutsu ()
dopełnia nazwy stylu, przypominajac o filozoficznych aspektach sztuki. Zwrócić
należy tu uwagę, że w tym tekscie częstokroć nadużywano
nazwy Daito-ryu tylko dla wygody, mając pełną
swiadomosć, że jest to nazwa stosunkowo młoda i w czasach przeszłych nie była
używana. Mówienie o rodzinie Minamoto uprawiającej Dayto-ryu z tegoż oczywistego powodu jest błędem lub
nadmiernym uproszczeniem. To samo dotyczy nadinterpretacji
historii szkoły Aikido. Aikido to
jedna ze szkół jujutsu, sztuka stworzona przez wybitnego ucznia Takedy Sokaku, Morihei Ueshibę na poczatku lat 40 XX wieku( Ueshiba był uczniem Sokaku przez ponad 20
lat od 1915 r. do 1936 r., a uprawnień do nauczania Daito-ryu
nabył około roku 1922, dyplomy swoich uczniów podpisywał Morihei Ueshiba, oddany uczeń Dai Sensei Takeda Sokaku ) . Szkołą,
która interpretuje Dayto-ryu do potrzeb pewnej
filozofii.
Częstokroć spotykane stwierdzenie o pradawnych bushi uprawiających Aikido to po prostu bzdura. Należy także nadmienić jeszcze jedna istotna
kwestię. O Takedzie Sokaku mówi się, że otworzył
scisle zamknięte drzwi dojo klanu Takeda dla
szerszego grona studentów i jest to fakt. Niemniej jednak trzeba pamiętać, że w
porównaniu do czasów obecnych, było to grono niewielkie. Studenci Takedy Sokaku
byli przez niego osobiscie wybierani i akceptowani. Łacznie liczbę studentów,
którzy mięli okazję ćwiczyć pod okiem o-sensei szacuje się na ok. 30 tys.. Z
tego tylko dwunastu uzyskało formalna zgodę na nauczanie Daito-ryu. Za jedynego, który otrzymał od mistrza pełna
wiedzę na temat wszystkich tajników systemu, zarówno z bronią jak i bez (
dlatego niekiedy stosuje się nazwę Daito-ryu
Aiki-Budo), uznaje się Takumę Hisę ( 1896-1980
). Uczeń Takumy Hisy, Hakaru Mori naucza po dziś dzień stylu Hisa Daitoryu. Dopiero Takeda Tokimune, syn O-sensei
przystosował nauczanie Dayto-ryu do czasów obecnych w
trosce o dalsze losy rodzinnego stylu. Założył centrum Dayto-ryu
Aikijujutsu, czyli Abashiri honbu dojo ( główne dojo ) na Hokkaido, oraz sieć
autoryzowanych dojo w Japonii i na swiecie. Takeda Tokimune
stworzył też archiwum
dziejów klanu i stylu którego od wieków są strażnikami. ( X )
( Opracował Marcin Blacharski
)
AIKIBUDO
Pojęcie
AIKIBUDO nierozerwalnie związane jest z DAITO-ryu
aikijujutsu ( DAITO-RYU AIKIBUDO ) i
osobami, które tę szkołę samurajskiego jujutsu propagowały pod zmienionymi
nazwami, w ramach tworzonych przez siebie odmian daito-ryu.
W ciagu swego aktywnego życia Sokaku Takeda zaledwie 12 osobom nadał tytuł
MENKYO KAITEN, upoważniajacy do założenia własnej szkoły jujutsu.
Wśród tych
osób był Morihei
Ueshiba.
W
1930 roku mistrz szkoły Kodokan-jujutsu /judo/, Jigoro KANO wysłał do M.Ueshiby, instruktora Daito-Ryu u S.Takedy, swych uczniów: Minoru Mohizuki, Kenji
Tomiki, Aritomo Murashige, Yoshio Sugino aby
uczyli się u niego stylu Daito-ryu aikijujutsu.
Z
tej grupy prawo do założenia swej szkoły uzyskał Minoru Mohizuki, nadajac jej nazwę
Yoseikan.
M.Ueshiba dochodzac powoli do swej
wizji sztuki walki z czasem coraz bardziej odchodził od zasad wojennego systemu
Daito.
Ta ewolucja objawiała się w
stosowanych przez niego po drodze nazwach: Aikijujutsu
Ueshiba-Ryu, Aiki-Bujutsu, Aikibudo
Ueshiba-Ryu, Aikibudo Kobukai, Aikibudo Tenshin czy Aikibudo Takemuso, by w końcu dojsć do
nazwy Aikido / 1948 rok /.
Mistrz Minoru Mohizuki propagował osobiscie swą szkołę
Yoseikan w Europie. Jego najważniejszym uczniem okazał się Alain Floquet
/ Francja/, który w 1978 roku uzyskał od niego 7 dan i tytuł Kyoshi.
Ponieważ
w 1980 roku do Francji przybył na stałe syn M.Mohizukiego- Hiro, Minoru Mohizuki zabronił A. Floquetowi używania rodzinnej
nazwy Yoseikan, a w jej miejsce polecił nazwę Aikibudo,
używana przez M.Ueshibę, jego nauczyciela Daito-Ryu.
Hiro
Mohizuki propaguje obecnie rodzinny system pod nazwą Yoseikan Aiki-Budo.
Tak
więc nazwa AIKIBUDO
oznacza kompletne wyszkolenie dawnego samuraja - BUDO- w walce wręcz i broniami
samurajskimi czyli jujutsu i kobudo, w konwencji AIKI.
/ patrz PUBLICYSTYKA/
AIKIDO
Mistrz Morihei Ueshiba stajac się pod
wpływem przeżyć religijnych i wojennych pacyfistą, miłosnikiem pokoju i
jednosci człowieka z naturą - odchodził coraz bardziej od twardych, samurajskich
zasad szkoły Daito.
Pierwszym krokiem
uwidaczniajacym filozoficzna przemianę podejscia do wojennej sztuki jujutsu
była zamiana pojęcia sztuka walki / Aiki-Bujutsu / na filozoficzne
pojęcie drogi / Aiki-Budo / -by w końcowym
efekcie eliminujac z aikibudo
okreslenie wojenny - Bu dojsć w 1948
roku do ostatecznej nazwy swej szkoły jujutsu AIKIDO.
W efekcie obie szkoły:
judo i aikido stały się najpopularniejszymi szkołami jujutsu na świecie,
Warto dodać, iż długo Sokaku Takeda, a później Jego syn Tokimune nie byli
zainteresowani popularyzowaniem szkoły Daito poza granicami Japonii. Tak więc fragmenty bogactwa technicznego tej szkoły przez
wiele dziesięcioleci poznać można było dzięki aikido-jujutsu - łagodnej interpretacji
Daito.
elementy aikido-jujutsu pojawiły się już w
latach 50-ych i 60-ych za posrednictwem mistrzów Jujutsu-Kodokan /judo /. Ju-do to nowoczesna nazwa ju-jutsu,
tak jak ken-do to tradycyjne ken-jutsu itd.
Powodzeniem zakończyła się dopiero
próba utworzenia sekcji aikido w 1976 roku w Szczecinie, przez Mariana
Osińskiego, instruktora TKKF
Orkan. Korzystajac z bliskosci Skandynawii, nawiazał kontakty szkoleniowe z
japońskim mistrzem T.Ichimura. Jego
przyjazd do Polski stał się momentem przełomowym dla ruchu aikido. Jeszcze w
latach 70-ych powstała Ogólnopolska Rada
Instruktorów Aikido, zas w II połowie lat 80-ych aikido mogło już działać
formalnie w ramach V Komisji Stylowej
Polskiego Zwiazku Karate /ówczesny
prawny monopolista w zakresie sztuk i sportów walk/, a następnie aikido
uzyskało z inicjatywy Michała Śliwki,
członka Zarządu PZK, status samodzielnej komisji stylowej, podobnie jak
systemowe jujutsu i kung-fu .
Momentem kulminacyjnym było
zarejestrowanie w 1990 roku stylowej
Polskiej Federacji Aikido. Stało się
to możliwe po wygranej przez Michała Sliwkę sprawy w Sadzie Najwyższym o rejestrację systemowej
Polskiej Federacji Ju-Jitsu, poza strukturami ówczesnego ministerstwa sportu,
co zaowocowało wyjsciem z PZKarate i prawnym usamodzielnieniem się jujutsu / w tym aikido/,
kung-fu, taekwondo itd.