- droga, metoda.
AIKIBUDO
Pojęcie AIKIBUDO nierozerwalnie związane jest
z DAITO-ryu aikijujutsu ( DAITO-RYU AIKIBUDO )Sokaku Takedy
i osobami, które tę szkołę samurajskiego
jujutsu propagowały pod zmienionymi nazwami,
w ramach tworzonych przez siebie odmian daito-ryu.
W ciagu swego aktywnego życia SokakuTakeda zaledwie
12 osobom nadał tytuł MENKYO KAITEN,
upoważniajacy do założenia własnej szkoły jujutsu.
W śród tych osób był Morihei Ueshiba.

W 1930 roku mistrz szkoły Kodokan-jujutsu /judo/, Jigoro KANO wysłał do M.Ueshiby, instruktora
Daito-Ryu u S.Takedy, swych uczniów: Minoru Mohizuki, Kenji Tomiki, Aritomo Murashige,
Yoshio Sugino - aby uczyli się u niego stylu Daito-ryu aikijujutsu.
Morihei Ueshiba stając się pod wpływem przeżyć religijnych i wojennych/ I WŚ /
pacyfistą,miłosnikiem pokoju i jedności człowieka z naturą - odchodził coraz bardziej od
twardych, samurajskich zasad szkoły Daito.
Zmiany dotyczyły nie tylko samej filozofii, ale i technik Daito-Ryu aikijujutsu.
Stały się bardziej miękkie, łagodne. Wyeliminowane zostały elementy niebezpieczne,
brutalne, a dominować poczęły zasady ai i ki.
Filozoficzna nadbudowa nakazywała,
by wykonanie technik nie groziło kontuzją. Dążeniem mistrza M.Ueshiby było stworzenie
szkoły wychowania duchowego.
Podobne cele przyświecały twórcy innej, nowoczesnej szkoły
jujutsu- Kodokan Judo /skrótowo zwanej judo/,mistrzowi Jigoro Kano.
Ta ewolucja objawiała się także w stosowanych przez M.Ueshibę po drodze nazwach: Aikijujutsu Ueshiba-Ryu,
Aiki-Bujutsu, Aikibudo Ueshiba-Ryu, Aikibudo Kobukai, Aikibudo Tenshin czy Aikibudo Takemuso,
by w końcu użyć nazwy Aikido.
Ważnym krokiem uwidaczniającym filozoficzną przemianę podejścia do jujutsu
była zamiana pojęcia wojenna sztuka walki /Bu-jutsu / na filozoficzne pojęcie wojennej drogi,
/Bu-do / - by w końcowym efekcie eliminujac określenie wojenny /BU/ z aikibudo
- dojść
w 1948 roku do ostatecznej nazwy swej szkoły jujutsu -
AIKIDO.
W efekcie obie szkoły: judo i aikido stały się najpopularniejszymi szkołami jujutsu na
świecie.
O ile jujutsu-Kodokan poszło w stronę rywalizacji sportowej i dotarło aż na Olimpiadę,
o tyle aikido zachowało swe walory rozwoju duchowego i fizycznego, wspaniałego systemu
rekreacji ruchowej, relaksu i dbałości o zdrowie.
Wbrew temu, co możnaby sadzić, aikido nie było jednolite techniczne od samego poczatku,
Wynikało to z faktu, iż najstarsi uczniowie M.Ueshiby zaczynali u niego naukę jeszcze
samurajskiego jujutsu Daito, a nie póżniejszego aikido. Stad w zależności od tego,
w jakim okresie / w jakich latach / słynni póżniej instruktorzy aikido rozpoczynali naukę
- ich aikido bardziej przypominało twarde Daito - z uderzeniami i kopnięciami czy
ćwiczeniem karabinem z bagnetem - aniżeli pokojowe aikido.
Bywało, iż mistrzowie tacy studiowali Daito-ryu, ale bardziej odpowiadała im póżniejsza
pokojowa filozofia aikido i fakt wielkiej popularyzacji tej szkoły po smierci jej twórcy
- i woleli używać nazwy aikido.
Warto dodać, iż długo Sokaku Takeda, a póżniej Jego syn Tokimune nie byli zainteresowani
popularyzowaniem szkoły Daito poza granicami Japonii. Tak więc fragmenty bogactwa
technicznego tej szkoły przez wiele dziesięcioleci poznać można było dzięki
aikido-jujutsu - łagodnej interpretacji Daito.
Fakt wymierania bezpośrednich uczniów M.Ueshiby prowadzi dziś do ujednolicania technik
i zasad szkoły aikido pod bezpośrednim kierownictwem Doshu /spadkobiercy/ Moriteru
Ueshiby, wnuka założyciela szkoły.
M.Ueshiba przez 21 lat był uczniem Sokaku Takedy w Daito-ryu aiki jujutsu / 1915-1936 /
, zas w 1922 roku otrzymał prawo nauczania technik tej szkoły. Dlatego też z szacunku
dla swego nauczyciela i jego wpływu na kształtowanie się jego własnej szkoły
aikido-jujutsu, wydawane przez siebie certyfikaty podpisywał: "Morihei Ueshiba, oddany
uczeń Dai Sensei Takedy Sokaku ".
AIKIDO W POLSCE
Elementy aikido-jujutsu pojawiły się już w latach 50-ych i 60-ych za pośrednictwem mistrzów
judo (x).
W latach 50-ych sekcję aikido założył obywatel Francji A.Nicgórski, przybyły na studia do
Warszawy, lecz sekcja nie wytrzymała próby czasu. W latach 60-ych ponowił tę próbę także
w Warszawie J.Kowalski, lecz i ona zakończyła się niepowodzeniem, nie wytrzymujac ówczesnie
konkurencji z judo.
W tych latach obie te szkoły jujutsu były promowane na łamach najpoczytniejszej ówczesnie
gazety "Sport dla wszystkich".
Powodzeniem zakończyła się dopiero próba utworzenia sekcji aikido w 1976 roku w Szczecinie,
przez Mariana Osińskiego, instruktora TKKF "Orkan".
Korzystajac z bliskości Skandynawii,nawiazał on kontakty szkoleniowe z japońskim mistrzem
T.Ichimurą.
Jego przyjazd do Polski stał się momentem przełomowym dla ruchu aikido.
Jeszcze w latach 70-ych powstała Ogólnopolska Rada Instruktorów Aikido, zas w II połowie
lat 80-ych aikido mogło już działać formalnie w ramach V Komisji Stylowej Polskiego Zwiazku
Karate /ówczesny prawny monopolista w zakresie sztuk i sportów walk/.
Po rozwiązaniu V Komisji Stylowej aikido uzyskało z inicjatywy Michała Śliwki, członka
Zarządu PZK,status samodzielnej komisji stylowej, podobnie jak systemowe jujutsu i kung-fu.
Momentem kulminacyjnym było zarejestrowanie w 1990 roku stylowej Polskiej Federacji
Aikido.
Dziś aikido propagują dwie duże federacje: Polska Federacja Aikido / prezydent Jerzy Pomianowski /
i Polska Unia Aikido / shihan Jacek Wysoki / oraz kilka mniejszych stowarzyszeń.
Największy wkład w zaistnienie i rozwój szkoły aikido-jujutsu w Polsce wnieśli mistrzowie:
Marian Osiński, Jacek Wysoki, Roman Hoffmann, Marek Wożniak, Marek Szeluga, Marian Wiśniewski,
Ryszard Jóżwiak, Piotr Borowski, W i Z. Kirmiel, Marian Górka, Jerzy Sapiecha,
Jerzy Pomianowski, Andrzej Tobolewski.
(x) Ju-do to nowoczesna nazwa ju-jutsu, podobnie jak w przypadku
ken-do a ken-jutsu itd. To przykład zastępowania pojęcia "sztuka wojenna"
/ jutsu /, filozoficznym pojęciem "drogi" /do /, zapoczątkowanym przez mistrza
jujutsu J.Kano z Kodokan-Judo /.
/Więcej na temat aikido-jujutsu patrz - "Publicystyka" /
powrót
zapisy