HISTORIA STARYCH MIECZY
KO TO
Zdzisław
Kowalski
Najstarszym
typem miecza, jaki znamy, był miecz znaleziony w grobowcach starożytnego cudu
japońskiego - YAMATO.
Ostrza tych mieczy były z żelaza lub odkuwanej stali i były wykonane w różnych
wariantach. Generalnie były one proste, jednosieczne lub obusieczne. Miecze obusieczne
nazywano TSURUGI
lub KEN
i są one starsze od mieczy jednosiecznych.
Obosieczne
miecze przetrwały przez stulecia jako typowa broń buddyjskich rytuałów, mająca
rękojeść w kształcie kwiatu lotosu, zakończoną „vajra” („uderzeniem pioruna”). Po wstąpieniu na tron cesarza OJIN (285 r. n.e.) kontakty między Japonią a
resztą kontynentu azjatyckiego były bardzo dobre. W okresie tym przybyło do
Japonii wielu płatnerzy z Chin i Korei, którzy wprowadzili techniki metalurgii
stosowane w ich własnych krajach. Po wstąpieniu na tron cesarza SAIMEI (650 r. n.e.) ludzie pochodzący z różnych
klas nabyli zwyczaj noszenia mieczy. Dało to impuls do dalszego rozwoju
płatnerstwa i zaowocowało wzrostem jakości wytwarzanych mieczy. Około 15O lat
później te starożytne, proste miecze przejdą „metamorfozę”, przekształcając się
w broń o kształcie znanym obecnie, w prawdziwe NIPPON-TO.
Na początku okresu
HEIAN (800- 888) rząd wysłał
wojsko w celu stłumienia rebelii wywołanej przez członków ludu YEBISU, na obszarze tworzącym obecnie
sześć prefektur (Fukusima, Miyagi, Iwate,
Yamagata, Akita oraz Aomori). Walki były zajadłe i długotrwale. Wpłynęło to
na zmiany w sztuce wojennej i w konsekwencji na zmiany uzbrojenia.
Szerokie
zastosowanie kawalerii wymogło powstanie mieczy idealnych do cięcia i walki
przy użyciu jednej ręki. Miecze stały się więc lżejsze i nadano im lekko
wygięty kształt. Miecze z okresu, w którym zaczęła następować zmiana kształtu
ostrza nazywa się JOKO-TO (miecze
odległych wieków). Miecze wytwarzane po tym okresie, ale przed okresem KEICHO (1596-1614) Są nazywane KO-TO (stare
miecze), natomiast robione po okresie Keicho noszą nazwę SHIN-TO
(nowe miecze).
Do
dzisiaj przetrwało tylko jedno ostrze typu JOKO-TO, noszące na zwę AMAKUNI. Jest ono własnością
Japońskiego Muzeum Imperialnego. Do najsłynniejszych płatnerzy żyjących w
okresie transformacji kształtu mieczy należał YASUTSUNA z prowincji Hoki i jego
syn SANEMORI.
O jakości wytwarzanych przez nich ostrzy świadczy fakt, że przetrwały one około
1000 lat i do dziś mogą być oglądane w muzeach.
Yasutsuna jest uważany za pierwszego płatnerza, którego miecze
mogą być uznane za klasyczne NIPPON-TO.
Następna
faza rozwoju rozpoczyna się wraz z przyjściem szkoły YAMASHIRO, wchodzącej w skład Gokaden (pięciu szkół). Obok szkoły Yamashiro w skład Gokaden wchodziły
szkoły: YAMATO,
BIZEN, SOSHU, MINO.
Nazwy
ich pochodziły od nazw prowincji, w których powstały
Szkoła Yamashiro powstała w prowincjach Tohoku i Sanin, zamieszkałych przez ludność na niskim poziomie
kultury. Miecze tam wytwarzane służyły wyłącznie dla celów praktycznych. Jednak
ich wysoka jakość spowodowała wprowadzenie ich w Kioto w prowincji Yamashiro. Kioto
było wtedy siedzibą dworu cesarskiego i stanowiło centrum życia politycznego i
kulturalnego. Arystokracja zamieszkująca tam stanowiła ostry kontrast wobec
prymitywnych mieszkańców Tohoku i Sanin. W konsekwencji płatnerzy z Kioto
przejęli technologię kucia i hartowania stosowaną w tych dwu prowincjach - nie
przejmując topornego wyglądu ich mieczy.
Wymagania
arystokracji z Kioto spowodowały, że wytwarzane tam miecze miały smukły kształt
i odznaczały się piękną, delikatną krzywizną ostrza. Ten nowy styl został
nazwany YAMASHIRO. Szczyt rozwoju
szkoły Yamashiro przypadł na okres panowania cesarza Ichijo, który rozpoczął się w 986
roku. Miecze z tego okresu odznaczały się wybitnym pięknem, będąc równocześnie
znakomitą bronią. Najznakomitszym płatnerzem wywodzącym się ze szkoły Yamashiro
był Sanjio
KOKAJI MUNECHIKA. Wszystkie jego miecze były bez wątpienia dziełami sztuki.
Najsławniejszym
z nich był Kogitsuke-Maru,
wykonany dla cesarza.
Inne
szkoły wchodzące w skład Gokaden
również mogły poszczycić się sławnymi mistrzami płatnerstwa. Był między nimi
żyjący równocześnie z Munechika niejaki Tomonar, przedstawiciel szkoły Bizen. Miecze wychodzące spod jego ręki
niczym nie ustępowały dziełom Munechika. Tomonar wykonywał miecze dla wielu
wybitnych wojowników, między którymi był sam Minamoto Yoshistune. W czasie
działalności Munechika i Tomonar miecze japońskie uzyskały wielką sławę na
kontynencie azjatyckim, w Chinach, Korei. Sztuka wytwarzania mieczy osiągnęła
punkt szczytowy w okresie Kamakura (1190-1337).
Był to okres uznawany powszechnie jako „złoty wiek w historii japońskich mieczy”.
Wiele
mieczy wykonanych w tym okresie zostało uznanych za skarby narodowe Japonii. W
okresie tym zasługi dla rozwoju jakości mieczy położył cesarz Gotoba w
erze Shogen (1207-1210). Był on wielkim miłośnikiem sztuki. Cenił zarówno
literaturę jak i sztukę wytwarzania mieczy. Uważał, że wytwarzane w tym czasie
miecze nie są tak twarde i efektowne jak mogłyby być. Postanowił zatem
doprowadzić do polepszenia ich jakości. Zwołał on najlepszych płatnerzy z
całego kraju i nakazał im studiowanie technologii wykuwania i hartowania mieczy
- stosowanych przez najsłynniejszych płatnerzy z wcześniejszych wieków - w celu
opracowania doskonalszych metod. Dwunastu wybranych przez niego płatnerzy
uzyskało sławę najlepszych w całej Japonii. Byli to: Noriniune, Nobutusa, Tsunetsugu, Muncyosbi,
Sukemune, Sukenari, Sadatsugu, Kuniyasu, Kunitomo, Tsuguiye, Yukikuni i
Sukenobu.
Grupa
ta uzyskała tytuł GOTOBAN KAJI (Płatnerzy
Gotoby). Ciągle nieusatysfakcjonowany Gotoba,
kontynuował badania razem z Norimune,
najzdolniejszym z grupy Gotoban Kaji,
swoim asystentem i nauczycielem Hisakuni.
Miecze
wytwarzane przez tę trójkę są wśród najlepszych, jakie kiedykolwiek wytworzono.
Miecze kolekcji cesarskiej wykonane przez cesarza Gotobę nie były sygnowane jego imieniem, ponieważ cesarskie imię
nie mogło być używane do innych celów z wyjątkiem dokumentów państwowych.
Dlatego dla oznaczenia mieczy przez niego wykonanych używano znaku 24 listnej
chryzantemy. Miecze te nazywano Kiku Saku (dzieło
chryzantemy). Największym wkładem cesarza Gotoby grupy Gotoban Kaji w
rozwój japońskich mieczy było zastosowanie dwu rodzajów metali do wytwarzania
ostrzy. Wykonywane dotychczas miecze były wykuwane z jednego kawałka metalu.
Nie były więc tak twarde i wytrzymałe.
W
czwartym roku
Koan (1278-1287), w czasie drugiego najazdu Mongołów, wielką sławę
uzyskał 25-letni wówczas Goro Niudo Masamune.
Podczas
długotrwałych i zaciekłych walk, wiele mieczy połamało się lub wyszczerbiło tak
bardzo, że szczerby ciągnęły się przez Yakibę
(hartowana część ostrza), aż do
części niehartownej.
Masamune
razem ze swoich ojcem Yukimitsu postanowili temu zaradzić. Po wielu
badaniach i eksperymentach zdołali tego dokonać. Sława ostrzy opracowanych i
wykonanych przez nich rozeszła się bardzo szybko i płatnerze z całej Japonii
przybywali do Kamakura studiować pod kierunkiem Masamune i jego adoptowanego syna Sadamune.
W ten sposób powstała szkoła płatnerstwa znana jako Soshu. Wszystkie ostrza Masamune
są klasyfikowane jako Meibutsu (bardzo
rzadkie, cenne rzeczy). Wiele z nich było sygnowanych. Masamune uważał, że
żaden z jego mieczy nie może być pomylony z mieczem wykonanym przez kogoś
innego.
Sukces
Masamune był skutkiem znakomitego hartowania
ostrzy w wyższej temperaturze niż czynili to jego poprzednicy. Rozwinął także
proces Nijuba, polegający na
dwukrotnym nagrzewaniu i chłodzeniu ostrza. Rezultatem były ostrza twardsze i
mocniejsze niż innych płatnerzy.
Na
początku okresu Muromachi
rozpoczęła się wielka wojna domowa (1335
r.) pomiędzy dwoma klanami rywalizującymi o prawo do tronu. Powstały wtedy dwa
rywalizujące dwory. W czasie tej wojny wzrosło znaczenie Bushi - klasy
wojowników.
Ostrza
produkowane podczas wojny domowej miały długość od ok. l m. do ok. l,2 m. W
użyciu były też dłuższe miecze o długości przekraczającej l,6 m. Używane były
przez szczególnie silnych i sprawnych wojowników. W okresie
poprzedzającym działalność Masamune miecze nie przekraczały długości l m. Znane
są też bardzo długie miecze typu Tachi,
noszone na plecach oraz pozbawione ashi (czyli charakterystycznych dla tachi pierścieni
służących do zawieszania miecza na pasie). Miecze te były noszone na
plecach za pomocą taśmy przewleczonej przez Kurikata (charakterystyczne
dla mieczy typu Katana ucho). Tachi
pozbawione ashi jest ważnym ogniwem pomiędzy mieczem zawieszanym u pasa, a
znakomicie wyważonym i służącym do walki mieczem Katana. Pod koniec wojny zmienił
się sposób mocowania mieczy. Wiszący u pasa ostrzem do dołu Tachi stal się
mieczem noszonym tylko na dworze cesarskim lub podczas uroczystych ceremonii i
stracił znaczenie użytkowe.
Umieszczona
za pasem z ostrzem skierowanym do góry katana była
dobrze usytuowana do walki, W tej pozycji lepiej było szybko wyjąć miecz i
wykonać cięcie. Katana mocowana była do pasa za pomocą
taśmy (sageo) przewleczonej przez
ucho (kurikata) przymocowane z boku
pochwy (saya). Tak noszony miecz nie mógł mieć ostrza dłuższego niż 80 cm.
Tysiące ostrzy było
skracane w celu dostosowania ich do nowego sposobu noszenia mieczy. Spowodowało
to w wielu przypadkach usunięcie sygnatury twórcy. W kolejnych stuleciach miecze
dalej były skracane, aż do okresu
Tokugawa, kiedy to prawnie ustalono minimalną (ok. 72 cm.) i maksymalną (ok.
85 cm.) długość ostrza. Wymiar ten nie obejmował nakago (trzpienia ostrza). Pierwsze miecze typu katana
nie miały tsuby i były używane tylko przez ludzi niskiego pochodzenia.
W okresie szogunatu Ashikaga, kiedy to miecze
zaczęły być używane przez samurajów, wyposażono je w jelec tarczowy (tsuba) i zaczęto nosić w parze z krótkim mieczem.
Te dwa miecze razem noszone nazywano Dai-Sho
(długi i krótki).
Najbardziej znanymi
płatnerzami tego okresu byli: Morimitsu, Yasumitsu i Moromitsu, którzy
mieszkali i pracowali razem w Osafune,
w prowincji Bizen.
W
pierwszym roku ery Onin (1467)
ponownie wybuchły walki pomiędzy armiami lokalnych przywódców, także armią
cesarza. Przez ten okres nie pojawiło się więcej niż sześciu płatnerzy
robiących dobre miecze.
Większość
płatnerzy nastawionych było na produkcję masową. Stąd miecze produkowane w tym
czasie nazywa się Kazuchimono
(produkcja masowa). Byty one produkowane
masowo szczególnie w prowincji Mino, w
Seki, a także w Osafune w
prowincji Bizen. Było jednak także kilku płatnerzy, którzy nie porzucili dawnej
tradycji i nadal wytwarzali dobre miecze. Byli to; Kanemoto z Seki i Yosozaemon Sukesada
z Osafune. Kanemoto stworzył najwyższej jakości wzór Yakiba, zwany Sambon-Sugi
(Trzy cedry). Drugi Kanemoto
(było
ich trzech), zwany Nagoroku zasłynął z powodu wyjątkowej ostrości
swoich ostrzy.
Okres
Ko-To, starych mieczy, zakończył się
w 1596 roku, kiedy to Toyotomi
Hideyoshi stworzył rząd i zaprowadził pokój w całej Japonii. Wraz z
początkiem szogunatu Tokugawy rozpoczął się okres Shin-To,
nowych mieczy.
(opracowano
na podstawie „Nippon-To, The Japanese Sword” – I .Hakushi.)
( MSW „ Samuraj „ 1,2, 4 /96, 1/97)