CYKL: KŁOPOTY Z
KATAHA OTOSHI
Michał Śliwka
-
OI TSUKI
Ten
jeden z podstawowych chwytów transportowych jujutsu
obserwować możemy często w telewizji, gdy widzimy prowadzonych przez
policjantów aresztowanych.
Swoja drogą, pamiętając cykl
Co trenujemy?, mamy potwierdzenie iż jest to zawsze jakaś odmiana kung-fu, bowiem ta technika jest
ulubioną chińskich policjantów. W Chinach służy jednak głównie do poniżania
zatrzymanych i sądzonych, gdyż jakiż
jest sens jej stosowania wobec osób mających założone kajdanki i to z tyłu ?
Nim
wyjaśnimy sobie dlaczego działając na bark nie można zmusić napastnika do
pochylenia się zwróćmy
uwagę na istotę (cechy) wykonania tej, jak i każdej innej, techniki w jujutsu.
Zgodnie z pojęciem JU, czyli ustępliwie, miękko (stąd jujutsu - sztuka
miękkiego ustępowania )
w tym systemie atakującej ręki i nogi nie odbija się blokiem, jak
w karate, lecz blok wykonywany jest głównie w ruchu i służy do złapania
kontaktu z atakującą w tym wypadku (oi
tsuki ) ręką , a poprzez to do jej kontrolowania.. W tym przypadku oznacza
to blok shuto uchi z jednoczesnym zejściem w prawo i kontratakiem uraken
shomen uchi w tempie bloku (fot
B). Inną formą ataku
wspomagającego może być hiza
geri lub shuto uchi w szyję.
Kolejny ruch odbywa się w lewo ( irimi ) z
jednoczesnym zablokowaniem ramieniem przedramienia napastnika i poprzez podniesienie w
górę zgięcie jego ramienia w stawie łokciowym
( fot. C ), widok z tyłu fot. C-I ). Nacisk shuto naszej dłoni
odbywać się musi nastaw łokciowy, a nie na ramię czy też bark. Następnie
poprzez nacisk krawędzią dłoni na łokieć, ruchu po kole w prawo zmuszamy, bez
wysiłku fizycznego, a w wyniku działania dżwignii, zmuszamy napastnika do
pochylenia się ( fot.D, widok zboku fot. D-I ). Już w tym momencie można
założyć końcową dźwignię na szyję ( fot.
D-2 ) i
zakończyć obezwładnienie napastnika ( fot. D-I
), ale wyobraźmy sobie, iż przeciwnik jest wyjątkowo ciężki, więc bezpiecznie
jest sprowadzić go do parteru ( fot,E
) i tam założyć
dźwignię
na szyję i poprzez bolesne dźwignie zmusić do powstania
(
fot. D-I ). Sprowadzenie
do parteru odbywa się nie tylko po przez dźwignię, ale i wykorzystanie naszej
masy ciała, tak więc to broniący pierwszy klęka,
ściągając, jak gdyby swą masą ciała, napastnika do leżenia.
Pamiętajmy
bowiem, iż jedna ze starych nazw systemu, później, w XIX wieku nazwanego
jujutsu, brzmiała ,,tai-jutsu, czyli sztuka
ciała, sztuka wykorzystywania swego ciała w walce. Wykonać technikę idealnie udaje się rzadko i zazwyczaj
na nie opierającym się koledze w dojo, dlatego też w jujutsu wykorzystuje się
wszelkie elementy dające broniącemu się szybką przewagę nad napastnikiem.
Jeżeli
zmuszeni jesteśmy transportować napastnika na dłuższym odcinku drogi, opieramy
swą dłoń na plecach, co zwiększa działanie dźwigni, a broniący nie meczy się
tak szybko (fot. D-3). Należy
zwrócić uwagę na dźwignię na szyję. Dobrze założona wybija napastnikowi z głowy
wszelkie pomysły oporu a każdy człowiek w takiej sytuacji zdaje sobie sprawę z
niebezpieczeństwa uszkodzenia kręgosłupa szyjnego. Inna korzyść z tej techniki
to taka, iż prowadzony osobnik praktycznie nie widzi podłoża, a to także działa
destrukcyjnie na wszelkie pomysły oporu.
Jeżeli
okazuje się, iż na pomoc napastnikowi biegną jego kompani, możemy wykonać kaiten
nage (fot. D-II) i oddalić się.
W krótkim cyklu pt. Co trenujemy? wspomniałem iż cechą
japońskich sztuk walk jest ich oszczędność ruchu, jasność, wręcz
prostota założeń. Ponieważ z anatomicznego punktu widzenia kończyna dolna jest
w sensie ruchomości stawów kopią kończyny górnej - te same techniki mają
zastosowanie przy obronach przed atakiem nogą. Tak jest także w przypadku kataha otoshi.
MAE GERI
Jej
nożna odmiana kieruje się tymi samymi zasadami i, w sensie ruchowym, jest tak
samo wykonywana Wynika to, poza anatomią, z faktu, iż mae-geri nogą zakroczną
jest odpowiednikiem oi-tsuki ręką. Mamy więc do czynienia
z tym samym zejściem do wewnątrz i blokiem skuto uchi gedan z szybkim
przechwytem podudzia i kontrolą uda ponad kolanem - w tempie bloku. Następnie
także wykonuje się irimi w lewo, w międzyczasie zginając nogę w stawie kolanowym
(fot. II) i ściągnięcie do parteru
(fot. III).
Wykładnikiem
poprawności wykonania tej i innych technik jujutsu, jest minima ilość
wykorzystywanej siły fizycznej. Jeżeli trzeba jej dużo używać by kontrolować
napastnika oznacza to, iż technika jest źle wykonywana. Ważną rzeczą jest
płynność poruszania się, co daje w efekcie dużą siłę działania na napastnika, w
myśl zasady masa razy przyspieszenie.